להוביל עסק

מאחורי הבחירה להקים עסק, נמצא הדחף האישי לתת ביטוי לדרך ההתפתחות הייחודית שאליה נולדנו. ובמילים אחרות, אדם שמקים עסק, לא מקים אותו לשם הרווחה הכלכלית בלבד, אלא בסדר העדיפות הראשון שלו, הוא רוצה לממש את עצמו ואת הייעוד שלו. לתת ביטוי ליכולות ולכישורים שלו, להוציא אותם לאור ובכך, להעניק לאנשים אחרים (הלקוחות שלו), שירות או מוצר ייחודיים.

 

ללא ההבנה הבסיסית 'למה' הקמת עסק ולמען איזו מטרה, מורכב בהמשך, לחצות את האתגרים והשלבים שעסק מחייב, החל מהקמת העסק, שיווק ומכירה, שמירת הקשר עם הלקוחות הקיימים, יצירת לקוחות חדשים ועוד

התהליך של הקמת עסק ופיתוח העסק לאורך שנים, דומה לתהליך של הבאת ילד לעולם וגידול הילד לאורך כל תקופות הילדות. ההיריון והלידה, במקרים רבים, מאד משמחים ומרגשים, אך רגע אחר כך, אתה מבין, שמדובר בתהליך ארוך, שמחייב התמדה והבנה כיצד להצליח ולאפשר את התפתחות הילד, עד הרגע שהוא עצמאי, בנוי וחזק, ויכול לצאת לחייו העצמאיים בכוחות עצמו.

הדרך להצלחה, אינה מובטחת, כמו עם גידול ילדים ולכן, חשוב להכיר עקרונות להצלחה, שיהוו קו מנחה עבורנו, בכל שלב.

עבור דמות המובילה עסק, הכלי המרכזי שיש ברשותה לבניית דרך של הצלחה הוא למעשה החשיבה שלה

לשם כך, עליה לפתח כל הזמן, את הכלים המחשבתיים שלה, כך שיהיו מספיק רחבים, חזקים ומדויקים, שייקחו אותה ואת העסק שלה כל הזמן קדימה

כשהכלים המחשבתיים מתפתחים, נבנית גם היכולת לראות תמונה עתידית לעסק (חזון), לזהות ולהגדיר מטרה ייחודית על-פי הייעוד של העסק ולהיצמד אליה, לדעת לקבל מידע רלבנטי וחיוני ולעבד אותו במהירות, לקבל החלטות נכונות, להוליד רעיונות חדשים, לבנות את רמת הריכוז, וליצור מפגשים מוצלחים

.עם לקוחות, ספקים ושותפים וכד'

 

אך מה קורה, כאשר הכלים המחשבתיים שלנו לא מפותחים מספיק? מה קורה, כאשר צרובים בראשנו, דפוסי חשיבה שגויים, שסגלנו עוד בילדות וממשיכים ללוות אותנו בחיינו הבוגרים גם לעולם העסקים?

ניקח לדוגמה את המושג 'מטרה' ונראה דרכו, היכן טמונות ההפרעות או השגיאות המנטליות הנפוצות. לבעל עסק, נדרשת הגדרת מטרה ייחודית ומדויקת, שהיא למעשה, מגדירה את הייעוד של העסק. לא מדובר במטרה קונקרטית, אלא במטרת התפתחות, שטמונה בה השאיפה התמידית להתפתחות. מטרה שכזאת, נותנת כיוון לטווח ארוך ומהווה מצפן לחשיבה של דמות המובילה. ללא מטרה שכזאת, החשיבה שלנו עשויה להתפזר, לאבד מכוחה ולהיכנס למעגלים סגורים. וישנם גם מצבים, שבהם המאמץ המנטלי הרב על החשיבה שלנו, העייפות המנטלית, הלחץ להרוויח כסף וחוסר התמיכה דווקא מהאנשים הקרובים לנו, עשויים לעורר בנו ספק בדרך בה בחרנו ובעצמנו, ומבלי שנשים לב, העסק ואנחנו יחד אתו, עשויים לאבד כיוון ולסטות מנתיב ההתפתחות.

 

התפתחות החשיבה של דמות המובילה עסק, יש הרבה אספקטים, המתוארים כולם בפיזיקה משפחתית, אך ישנם שני אספקטים, מהותיים, שמרבית בעלי העסקים אינם מודעים אליהם.

הראשון, נוגע בתכונה מחשבתית, שהכרחית לכל בעל עסק. בלעדיה, צפויים להתרחש שיבושים ועיכובים בדרך. מדובר ביכולת לחשוב עם עוד אדם – 'חשיבה בשניים'. מדוע צורת החשיבה הזאת היא הכרחית? לכל אדם באשר הוא, ישנן מגבלות וגבולות בחשיבה, על-מנת לפרוץ את גבולות החשיבה או לחשוב מחוץ לקופסא, כדי להוליד רעיונות או לזהות פתרונות חדשים, יש לזהות לפחות דמות אחת, שאפשר לחשוב עמה. פרטנר תומך, שיספק עבורנו את המידע החיוני וכוח התמיכה ההכרחי, בכל צעד בכיוון המטרה. ברוב המקרים, כשאנחנו פוגשים במגבלות שלנו, אנחנו או אנשים אחרים סביבנו, נוטים להיאבק בה ולשנות אותה, אך זהו לרוב, מאבק חסר סיכוי. המגבלות שלנו, הם למעשה, כרטיס הכניסה לאדם אחר, שותף, שאוחז בדיוק בכישורים וביכולות, שאצלנו חסרים.

על מנת ששותף כזה, ייכנס לחיינו ויחד אתו, נחזיק את העסק, יש להגיע להכרה בהכרחיותו של אדם נוסף ולסגל צורת חשיבה בשניים. כל עוד אנחנו נצמדים לצורת החשיבה שלנו – 'חשיבת יחיד', לא נוכל לזהות פרטנר שכזה או אם יש לנו כבר פרטנר כזה בחיינו, לא נצליח לשמור עמו את הקשר לאורך זמן. חשיבת יחיד, אינה מושכת, אלא מרחיקה ובתוך קשרים קיימים, היא מעוררת את כוח ההתנגדות כלפינו ומתבטאת במאבקי כוח וקונפליקטים תכופים בין השניים.

 

האספקט השני, שעשוי להשפיע על החשיבה, המוטיבציה והפרודוקטיביות של בעל עסק, טמונה במרחב אחר, בבית. לכאורה, מדובר במרחב אחר, שאינו קשור בצורה ישירה לעסק, אך השפעתו עלינו ועל התפתחות העסק היא רבה. כיצד?

 

כשאתה הולך לעסק, תהליכי החשיבה הם דומיננטיים, אך בבית, לעומת זאת, התהליך הדומיננטי הוא התהליך הרגשי. לרוב היחסים בין בני המשפחה, מבוססים על בסיס רגשי. כשיש שמחה ואהבה ביחסים הם ממלאים אותך ונותנים לך המון כוח והשראה, אך כאשר ישנם קונפליקטים ומשברים בבית, הראש שלך נסתם ומתקשה לחשוב קדימה, כבעל עסק – פגיעה ברמת הריכוז, המטרה שלך נמחקת או נשכחת, הדחף והמוטיבציה נחלשים, הראש לא מצליח לייצר רעיונות חדשים ואין לך את הכוח וההתלהבות ליצור מפגשים, בבית העסק.

לצערנו, לא ניתן לעשות הפרדה בין 'מה שקורה בבית' לבין 'מה שקורה בעבודה' ברמת החשיבה. מדובר באותו ראש, שעובר מסביבה אחת לשנייה ומושפע מהמעברים ומהפערים

הקיצוניים, בין שני המקומות.
 

על מנת להתגבר על ההשפעה של החיים בבית על מרחב העבודה בהיבט זה, יש ליצור גם בבית את התנאים להתפתחות מחשבתית. לשם כך, פותח 'מודל הבית', המתאר כיצד ליצור מערכת משפחתית לא רק ברמה רגשית, אלא גם ברמה מחשבתית. הטמעת המודל בבית, במשפחה, ייצור שני אפקטים. האחד, האווירה בבית תשתנה לטובה ובמפגשים בין בני המשפחה, ייווצר דיאלוג אחר, ללא קונפליקטים ומתחים. ובמילים אחרות, הבית יהפוך ממקור של חולשה למקור של כוח עבור העסק.

האפקט השני, ייתן מענה לתחושת חוסר האיזון, שקיימת אצל בעלי עסקים. למעשה, השימוש גם בבית וגם בעסק, באותם המושגים, מאפשר את ראיית הקשר בין שני המקומות ואיחוד בניהם.

 

---------------------------

 

Please reload

Recent Posts

March 13, 2019

February 19, 2019

Please reload